Odrębnie w obu kategoriach Konkursu zostaną przyznane następujące nagrody główne:
I nagroda – 20 000 EUR
II nagroda – 10 000 EUR
III nagroda – 8 000 EUR
IV nagroda – 6 000 EUR
V nagroda – 4 000 EUR
VI nagroda – 2 000 EUR
Wyróżnienie – 500 EUR dla pozostałych uczestników finału
1000 EUR – dla pianisty za wykonanie utworu wybranego z dorobku jednego z następujących kompozytorów: Antoni Stolpe, Eugeniusz Pankiewicz, Raul Koczalski
1000 EUR – dla zespołu kameralnego za wykonanie utworu wybranego z dorobku jednego z następujących kompozytorów: Antoni Stolpe, Witold Maliszewski, Antoni Szałowski
Nagrody finansowe:
1000 EUR – nagroda ufundowana przez Margot Magin – córkę Miłosza Magina i prezes honorową Fundacji im. Miłosza Magina za wykonanie II Koncertu fortepianowego na fortepian, smyczki i kotły Miłosza Magina w finale konkursu
500 EUR – nagroda ufundowana przez Margot Magin za najlepsze wykonanie jednej z sonat fortepianowych lub utworu kameralnego Miłosza Magina
500 EUR – nagroda Towarzystwa Miłośników Muzyki Stanisława Moniuszki za wykonanie utworu Stanisława Moniuszki
3000 zł – nagroda ufundowana przez zespół Cracow Duo: Kalinowski & Szlezer za najlepsze wykonanie utworu fortepianowego lub kameralnego Aleksandra Tansmana
2 × 500 EUR – nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu skomponowanego po 1945 roku – nagroda ufundowana przez Stowarzyszenie Autorów ZAIKS
Nagrody w postaci koncertów:
Cappella Gedanensis
Capella Cracoviensis
Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego
Festiwal „Moniuszko na Trakcie Królewskim”
Filharmonia Dolnośląska
Filharmonia Gorzowska
Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie
Filharmonia Kaliska
Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży
Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego
Filharmonia Warmińsko-Mazurska im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie
Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego
Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina
Filharmonia Poznańska im. Tadeusza Szeligowskiego
Filharmonia Sudecka im. Józefa Wiłkomirskiego w Wałbrzychu
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach
Filharmonia Zielonogórska im. Tadeusza Bairda
Instytut Polski w Berlinie, Niemcy
Instytut Polski w Bratysławie, Słowacja
Instytut Polski w Brukseli, Belgia
Instytut Polski w Pradze, Czechy
Instytut Polski w Sofii, Bułgaria
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu
Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku
Orkiestra Akademii Beethovenowskiej
Orkiestra Sinfonia Varsovia
Płocka Orkiestra Symfoniczna im. Witolda Lutosławskiego
Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury
Polska Filharmonia Kameralna Sopot
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Polski Impresariat Muzyczny
Słupskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne
Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena – recital w ramach 28. Festiwalu Ludwiga van Beethovena
Stowarzyszenie Muzyki Polskiej
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Warszawskie Towarzystwo Muzyczne
Inne Nagrody Specjalne:
Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach – udostępnienie sali koncertowej w celu rejestracji materiału audio-video. Nagroda dla zespołu kameralnego.
Nagrody książkowe i kupon rabatowy do księgarni internetowej PWM – nagrody ufundowane przez PWM
Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC – roczny patronat medialny / nagroda za najlepsze wykonanie utworu skomponowanego po 1945 (przyznawana w dwóch kategoriach).
Żeby aplikować należy założyć bezpłatne konto na platformie muvac.com, a następnie wypełnić dostępny tam formularz (https://www.muvac.com/en/national-institute-of-music-and-dance). Szczegółowe wskazówki dotyczące zakładania kont na Muvac oraz wypełniania formularza aplikacyjnego są dostępne w specjalnie przygotowanym przewodniku.
Zakwalifikowani do udziału w konkursie uczestnicy będą mieć zagwarantowane zakwaterowanie, wyżywienie oraz zwrot udokumentowanych kosztów podróży.
Repertuar powinien składać się z utworów polskich kompozytorów (zgodnych z wytycznymi regulaminu), które uczestnik planuje wykonać w trakcie przebiegu konkursu. W kategorii I należy dodatkowo zawrzeć w nagraniu wideo jedną, dowolnie wybraną etiudę Fryderyka Chopina. Łączny czas nagrania dołączonego do zgłoszenia powinien wynosić od 20 do 25 minut. W przypadku wyboru utworu cyklicznego, w nagraniu można zamieścić wybrane części. Kolejność utworów w nagraniu jest dowolna. Poszczególne utwory mogą być nagrane w różnym miejscu, czasie i przy użyciu różnych środków technicznych.
Poza etiudą Chopina w kategorii I, wszystkie utwory zawarte w nagraniu powinny stanowić repertuar deklarowany przez uczestnika do wykonania w poszczególnych etapach konkursu.
W każdej z kategorii konkursu, finalistom zostaną przyznane następujące nagrody główne: I nagroda – 20 000 EUR, II nagroda – 10 000 EUR, III nagroda – 8 000 EUR, IV nagroda – 6 000 EUR, V nagroda – 4 000 EUR, VI nagroda – 2 000 EUR. Pozostałym finalistom zostaną przyznane równorzędne wyróżnienia w wysokości 500 EUR. Przewidywane są również nagrody finansowe związane z wykonaniem utworów takich kompozytorów jak: Antoni Stolpe, Eugeniusz Pankiewicz, Raul Koczalski, Witold Maliszewski, Antoni Szałowski czy Miłosz Magin. Oprócz nagród finansowych zostaną przyznane liczne nagrody specjalne, m. in. w postaci koncertów w Polsce i za granicą. Szczegółowe informacje na temat tych nagród dostępne są pod linkiem: https://konkursmuzykipolskiej.pl/nagrody/
Tak, w konkursie dozwolone jest wykonywanie utworów jedynie polskich kompozytorów, wymienionych w punkcie 9. regulaminu konkursu. Możliwe jest wykonanie kompozycji twórcy spoza listy zamieszczonej w regulaminie, jednak musi być to nieżyjący, polski kompozytor. W przypadku wątpliwości czy dany utwór spełnia kryteria regulaminu można przesłać zapytanie w tej sprawie na adres: biuro@konkursmuzykipolskiej.pl
Utwory wybrane do wykonania we wszystkich etapach konkursu, w obu kategoriach, należy wykonywać w oryginalnej wersji instrumentalnej. Dopuszcza się wykonanie utworów w innej instrumentacji, jeśli instrumentacja ta została opracowana lub autoryzowana przez kompozytora dzieła oryginalnego. Można wykonywać też transkrypcje utworów innych autorów, w tym nie tylko polskich (np. parafrazy, fantazje, wariacje itp.), dokonane przez kompozytorów wymienionych w punkcie 9 regulaminu.
Według regulaminu i założeń konkursu utwory kompozytorów żyjących nie są akceptowane w programie konkursowym. Repertuar konkursu opiera się na muzyce XIX i XX w. W tej chwili założeniem konkursu jest prezentacja twórczości kompozytorów nieżyjących, szczególnie tych, których twórczość jest z różnych względów mało znana. Twórcy konkursu przyjęli założenie, że to właśnie tym twórcom należy się szczególna uwaga.
Szczegółowy harmonogram przebiegu konkursu nie został jeszcze ustalony. Prosimy obserwować stronę internetową konkursu, gdzie będą zamieszczane bieżące informacje i ogłoszenia, m.in. dotyczące harmonogramu.
Samo aplikowanie do udziału w konkursie jest bezpłatne. Natomiast zakwalifikowani do konkursu uczestnicy będą zobowiązani do wniesienia opłaty wpisowej w kwotach: w kategorii I – 450 złotych (lub 100 EUR) od każdego pianisty; w kategorii II – 700 złotych (lub 150 EUR) od każdego zespołu.
Tak, o ile nie jesteś laureatem konkursu w kategorii wykonawczej do której chcesz aktualnie przystąpić. W takim przypadku, w konkursie nie może wziąć powtórnie udziału zespół o tej samej nazwie, nawet jeśli nastąpiły zmiany osobowe w jego składzie osobowym lub liczebności. Do konkursu nie może przystąpić też zespół o identycznym składzie co nagrodzony w poprzednich edycjach występujący aktualnie pod inną nazwą.
Nie. Utwór zadeklarowany w repertuarze może pojawić się tylko w jednym wybranym etapie konkursu (zgodnie z zasadami doboru utworów dostępnymi w załączniku do regulaminu).
Nie. Jeśli wykona się w danym etapie wybrane części utworu cyklicznego to utwór ten uznaje się za wykonany w trakcie konkursu i nie można wykonać go ponownie w kolejnych etapach, nawet jeśli planowało się wykonanie części niegranych wcześniej.