PRZEWODNICZĄCY JURY, Skrzypek (Polska)
Solista, kameralista, koncertmistrz, pedagog. Profesor gościnny Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Flecista (Polska)
Solista, kameralista, juror ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów fletowych, prowadzi kursy mistrzowskie.
Wiolonczelista (Polska/Finlandia)
Solista, kameralista, pedagog. Prowadzi mistrzowskie kursy wiolonczelowe na całym świecie. Urodził się w Warszawie w rodzinie muzyków.
Pianistka (Polska)
Solistka, kameralistka, pedagog. Profesor w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hannowerze.
Skrzypek (Austria)
Kameralista, solista, dyrygent i pedagog. Profesor kameralistyki na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu.
Pianista (Polska)
Kameralista, pedagog, kierownik Katedry Kameralistyki Fortepianowej i Smyczkowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
Dyrygent (Ukraina)
Polsko-ukraiński dyrygent i pedagog, wykładowca Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.
Wiolonczelista (RPA/Szwajcaria)
Kameralista, pedagog, zastępca dyrektora Departamentu Muzyki w Zürcher Hochschule der Künste w Szwajcarii.
Pianista (Polska)
Solista, kameralista, pedagog, juror międzynarodowych konkursów. Ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne w klasie prof. Olgi Iliwickiej-Dąbrowskiej w Akademii Muzycznej w Poznaniu w 1968 roku.
Sekretarz jury
Absolwentka Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2012 roku jest menadżerką Atom String Quartet.
Solista, kameralista, koncertmistrz, pedagog. Profesor gościnny Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Artysta ma na swoim koncie liczne nagrody w konkursach muzycznych, zdobyte zarówno solistycznie, jak i w różnych składach kameralnych. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Krzysztofa Jakowicza. Doskonalił swoje umiejętności na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, w Hochschule für Musik Detmold i Indiana University Bloomington School of Music.
Paweł Zalejski jest prymariuszem Apollon Musagète Quartet – kwartetu smyczkowego zaliczanego do światowej czołówki. Kariera zespołu rozpoczęła się od zdobycia I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (2008). W kolejnych latach kwartet otrzymał nagrodę ECHO „Rising Stars” z nominacji wiedeńskiego Konzerthaus i Musikverein (2010), tytuł New Generation Artist (2012-2014) przyznawany przez BBC, zaś w 2014 roku nagrodę Borletti-Buitoni Trust. W Polsce zespół otrzymał nagrodę Paszport Polityki (2013) za „konsekwentne i skuteczne budowanie silnej pozycji w życiu muzycznym Europy z uwzględnieniem w repertuarze muzyki polskiej”.
W dyskografii zespołu znajdują się nagrania dokonane dla Deutsche Grammophon, Decca, Oehms, Dux, w tym nagrania z muzyką polską – Andrzeja Panufnika, Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego i Romana Palestra. Zespół występuje w największych i renomowanych salach koncertowych w Europie i na świecie.
Solista, kameralista, juror ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów fletowych, prowadzi kursy mistrzowskie. Jest absolwentem studiów solistycznych w Hochschule für Musik und Theater w Monachium oraz studiów mistrzowskich w Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu i w Yale University w New Haven.
Nagrał 58 albumów płytowych zawierających w przeważającej części muzykę polską, które otrzymały wiele prestiżowych międzynarodowych nagród fonograficznych, w tym dwukrotnie nagrodę International Classical Music Award (ICMA), Pizzicato Supersonic Award oraz trzykrotnie Fryderyki. W 2010 roku artysta miał swój debiut fonograficzny z London Symphony Orchestra z którą nagrał płytę z koncertem fletowym Michaela Colina. Artysta dokonał wielu nagrań archiwalnych, radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą.
Należy do tych wybitnych artystów, którzy łączą najwyższy kunszt sztuki wykonawczej z niezwykłą aktywnością skoncentrowaną na promowanie muzyki polskiej na świecie. Do tej pory powstało ponad 200 utworów dedykowanych jemu oraz żonie Agacie Kielar-Długosz
Współpracuje z wieloma renomowanymi orkiestrami. Jako solista występował m.in. w Musikverein oraz Konzerthaus we Wiedniu, w Konzerthaus w Berlinie, Gasteig Carl Orff Saal oraz Herkulessaal w Monachium pod batutą takich dyrygentów jak Zubin Mehta, James Levine, Mariss Jansons, Jerzy Maksymiuk czy Jacek Kasprzyk. Wielokrotnie zapraszany był do wykonania Koncertu fletowego Krzysztofa Pendereckiego pod batutą samego kompozytora. Dokonał prawykonania odnalezionego po 80-ciu latach Concertina Pawła Kleckiego wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka (2018/2017).
Łukasz Długosz jest zwycięzcą kilkunastu konkursów międzynarodowych oraz laureatem licznych wyróżnień. Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, przyznał artyście statuetkę Orfeusz 2016 za wybitne osiągnięcia artystyczne w dziedzinie wykonawstwa muzyki fletowej, w tym dzieł kompozytorów polskich. Prezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich przyznało artyście Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich za szczególne zasługi dla promocji muzyki polskie. Został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego srebrnym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Za wybitną działalność kulturalną i promocję kultury polskiej Łukasz Długosz został odznaczony przez Prezydenta RP Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. W 2019 roku uzyskał tytuł profesora sztuki.
Solista, kameralista, pedagog. Prowadzi mistrzowskie kursy wiolonczelowe na całym świecie. Urodził się w Warszawie w rodzinie muzyków. Gdy miał trzy lata, przeprowadził się wraz z rodziną do Finlandii. Studiował w Sibelius-Akademia u Csaby Szilvaya, Victorii Yagling, Kazimierza Michalika, Marko Ylönena oraz Heikkiego Rautasalo. W latach 1995-1998 studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Naukę kontynuował u Philippe’a Mullera w Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris oraz – w ramach stypendium DAAD – u Natalii Gutman w Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart.
Występował zarówno jako solista, jak i kameralista na wielu prestiżowych festiwalach, m.in. Kuhmon Kamarimusiikki, Oleg-Kagan-Musikfest, Festival de Deauville, Ravinia Festival, Kammermusikfest Lockenhaus, West Cork Music oraz na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Na drodze artystycznej szczególnie ważne były dla niego spotkania i współpraca z kompozytorami współczesnymi, takimi jak Mauricio Kagel, Salvatore Sciarrino, Friedrich Cerha, Krzysztof Meyer, Krzysztof Penderecki, Albert Schneltzer czy Kurt Schwertsik. W latach 2005-2012 był członkiem Altenberg Trio Vienna. Repertuar zespołu stanowiło ponad 200 utworów, z czego spora część z nich powstała na zamówienie zespołu lub z inspiracji jego grą. Wraz z Altenberg Trio Alexander Gebert nauczał w Konservatorium Wien Privatuniversität, Accademia di Musica di Pinerolo oraz Accademia Pianistica „Incontri col Maestro” w Imoli we Włoszech.
Aleksander Gebert w latach 2015-21 był prorektorem Hochschule für Musik Detmold (Niemcy), a od 2010 roku jest profesorem tej uczelni. W roku akademickim 2011/2012 był profesorem wizytującym w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Prowadzi lekcje mistrzowskie m.in. w Finlandii, Polsce, Rosji, Niderlandach, Włoszech, Albanii, Danii, Meksyku, Nowej Zelandii, Korei, Hong-Kongu i Stanach Zjednoczonych.
Artysta jest wielokrotnym laureatem ważnych konkursów wiolonczelowych. Otrzymał I nagrodę na Konkursie im. Valentino Bucchiego w Rzymie (2000), III nagrodę na Konkursie im. Antonia Janigro w Zagrzebiu (2000), II nagrodę oraz nagrodę publiczności na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Genewie, gdzie wystąpił wraz z Orchestre de la Suisse Romande pod batutą Heinricha Schiffa (2000), zajął II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (1997).
Solistka, kameralistka, pedagog. Profesor w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hannowerze. Studiowała w Akademii Muzycznej w Katowicach, w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, a także w Royal Academy of Music w Londynie. W 1992 roku wygrała Międzynarodowy Konkurs ARD w Monachium w kategorii duet wiolonczela i fortepian (z Andrzejem Bauerem). Od tego czasu koncertuje na całym świecie, biorąc udział w najbardziej prestiżowych festiwalach.
Szczególne znaczenie w karierze artystki miała współpraca z dyrygentem Stanisławem Skrowaczewskim, z którym artystka koncertowała na całym świecie i który był jej mentorem. W 2003 roku ukazała się ich wspólna płyta z koncertami fortepianowymi Fryderyka Chopina wydana przez Oehms Klassik, artyści dokonali także wspólnie nagrań na żywo dla ABC Australia w Tasmanii oraz Sydney. Do znaczących osiągnięć Ewy Kupiec należy wykonanie I Koncertu fortepianowego Alfreda Schnittke w berlińskim Konzerthaus z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Radia Berlińskiego (2005). Było to pierwsze wykonanie tego utworu od 1964 roku i zostało zarejestrowane na płycie wydanej przez firmę Phoenix (2008), wraz z innymi utworami tego kompozytora na fortepian i orkiestrę. Także współcześni kompozytorzy dedykują artystce swoje utwory. Kompozycje Randalla Meyersa i Antonio Bibalo dedykowane pianistce i przez nią wykonane ukazały się na płycie Conception (2005).
Bogata fonografia Ewy Kupiec obejmuje 38 płyt z utworami m.in. Fryderyka Chopina, Franza Schuberta, Philippa Scharwerki, Antonína Dvořaka i George Enescu. Jej wykonanie Koncertu fortepianowego Andrzeja Panufnika, zawarte w edycji dzieł wszystkich kompozytora dla wytwórni CPO, otrzymało nagrodę ICMA w kategorii „Special Achievement Award” (2015). Dla wytwórni Naxos nagrała Kwintet fortepianowy Grażyny Bacewicz w aranżacji na fortepian i orkiestrę smyczkową (2015). Płyta zdobyła nagrodę Fryderyka przyznawaną przez polskie środowisko muzyczne za najważniejsze osiągnięcia na rynku fonograficznym w Polsce. Nagrodę Echo Klassik (obecnie Opus Klassik) otrzymała za płytę z utworami Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego nagraną dla wytwórni Koch Schwann (1999).
Ewa Kupiec prowadzi lekcje mistrzowskie w całej Europie i zapraszana jest do jury największych renomowanych konkursów pianistycznych świata, jak Międzynarodowy Konkurs Muzyczny ARD w Monachium, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny Ferruccio Busoniego w Bolzano, Międzynarodowy Konkurs Beethovenowski w Bonn, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny Maj Lind w Helsinkach czy Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Sydney.
Kameralista, solista, dyrygent i pedagog. Profesor kameralistyki na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, a także Prorektor ds. Międzynarodowych i Sztuki tejże uczelni. Studiował w Anton Bruckner Privatuniversität w austriackim Linzu w klasie skrzypiec i kompozycji oraz na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie skrzypiec Wolfganga Schneiderhana i Gerharta Hetzela.
Jest także dyrektorem ISA – Internationale Sommerakademie (Międzynarodowej Letniej Akademii Muzycznej mdw) oraz dyrektorem artystycznym ECMA, European Chamber Music Academy (Europejskiej Akademii Muzyki Kameralnej) wspierającej rozwój młodych zespołów kameralnych. Johannes Meissl prowadzi lekcje mistrzowskie w wielu renomowanych uczelniach muzycznych na świecie. Przez wiele lat był profesorem gościnnym w Konserwatorium Muzycznym w Szanghaju. Wielu jego studentów zdobywa nagrody na międzynarodowych konkursach. W ostatnich latach artysta osiąga także sukcesy jako dyrygent.
Od 1982 jest członkiem zespołu Artis Quartet, z którym zdobył wiele nagród na konkursach międzynarodowych. Kwartet występował w największych salach koncertowych całej Europy i Ameryki oraz nagrał ponad 40 płyt. Wiele z tych nagrań otrzymało prestiżowe nagrody, m.in. Grand Prix du Disque, Diapason d’Or, Deutscher Schallplattenpreis, Echo Klassik. Od ponad 35 lat wiedeński Musikverein prezentuje corocznie serię koncertów Artis Quartet na zaproszenie Gesellschaft der Musikfreunde.
Kameralista, pedagog, kierownik Katedry Kameralistyki Fortepianowej i Smyczkowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w klasie fortepianu Bronisławy Kawalli i kameralistyki fortepianowej Jerzego Marchwińskiego. Otrzymał liczne nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP oraz Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
Zdobył II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (1999). Wielokrotnie otrzymywał nagrody dla najlepszego pianisty na polskich konkursach wokalnych, uhonorowany został nagrodą Prezydenta Warszawy Lecha Kaczyńskiego (2003), otrzymał także nagrodę Fryderyka za wykonanie – wraz ze skrzypkiem Sławomirem Tomasikiem – wszystkich dzieł Karola Szymanowskiego na skrzypce i fortepian (2011). Nagroda ta przyznawana jest przez polskie środowisko muzyczne za najważniejsze osiągnięcia na rynku fonograficznym w kraju.
Koncertował w Niemczech, Austrii, Belgii, Bułgarii, Czechach, Szwajcarii, Włoszech, Norwegii i Francji oraz w Chinach, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Występował na takich festiwalach jak Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Międzynarodowy Festiwal Laboratorium Muzyki Współczesnej, Festiwal Muzyka w Starym Krakowie, Dni Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, Schleswig-Holstein Musik Festival, Muzyczny Festiwal w Łańcucie i Ogólnopolski Festiwal „Gwiazdy Promują” w Jeleniej Górze.
Polsko-ukraiński dyrygent i pedagog, wykładowca Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, kierownik artystyczny Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej oraz zastępca dyrektora ds. muzycznych Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu na kierunku dyrygentura symfoniczna w klasie prof. Warcisława Kunca. Studiował także na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu pod kierunkiem Johanesa Wildnera. Swoją pierwszą orkiestrę założył mając 13 lat, debiutując jednocześnie jako dyrygent.
Koncertował w Niemczech, Austrii, Czechach, Chinach, Polsce i Ukrainie, z takimi zespołami jak Neue Philharmonie Hamburg, Prague Symphony, Philharmonie der Nationen, INSO-Lviv Orchestra, NFM Filharmonia Wrocławska, Filharmonia Poznańska, Filharmonia Sudecka, Filharmonia Opolska. Występował także na festiwalach w Bayreuth, Monachium
i Hongkongu. Współpracował z wybitnymi solistami, m.in. z Larsem Danielssonem czy Francescą Dego. Specjalizuje się w wykonywaniu muzyki współczesnej, ma na swoim koncie ponad 60 prawykonań.
Jako kierownik muzyczny zadebiutował w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w 2018 roku operą Poławiacze pereł Georgesa Bizeta. Gościnnie współpracuje z Operami Narodowymi we Lwowie oraz Odessie, był także w sezonie 2020/2021 głównym dyrygentem orkiestry symfonicznej INSO-Lviv, Filharmonii Narodowej we Lwowie, głównym dyrygentem Coloratura Opera Lab i Coloratura Opera Fest i pierwszym gościnnym dyrygentem Neue Philharmonie Hamburg. Od 2021 r. współpracuje z Operą Śląską, gdzie jako kierownik muzyczny prowadził operę Giacomo Pucciniego La Rondine oraz wznowienie opery Wolfganga Amadeusza Mozarta La Finta Giardiniera. W latach 2018-2019 był dyrygentem oraz asystentem dyrektora artystycznego Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej Ukrainy Oksany Łyniw.
Kameralista, pedagog, zastępca dyrektora Departamentu Muzyki w Zürcher Hochschule der Künste w Szwajcarii. Urodził się w Pretorii w Południowej Afryce. Ukończył z wyróżnieniem klasę wiolonczeli na Uniwersytecie w Praetorii oraz w Robert Schumann Hochschule w Düsseldorfie (Niemcy). Naukę kontynuował w Hochschule Musik und Theater Zürich (obecnie Zürcher Hochschule der Künste) uzyskując dyplom solisty w 2003. W 1995 roku artysta wygrał dwa ważne konkursy w swoim rodzinnym kraju – Sasol Music Prize i JCI-JIM-Joel Competition. Kształcił się u Thomasa Grossenbachera, Johannesa Goritzkiego, Gerarda van de Geest i Mariana Lewina. Ukształtowały go także artystyczne spotkania z Heidi Litschauer, Marią Kliegel i Borysem Piergamienszczikowem.
Artysta jest uznanym kameralistą występującym w różnych zespołach od tria fortepianowego, poprzez kwartety smyczkowe, aż po współtworzenie ansambli muzyki współczesnej. Od 2009 roku jest stałym członkiem kwartetu fortepianowego Pianova. Występował także jako pierwszy wiolonczelista w orkiestrach szwajcarskich, niemieckich i austriackich – Zürcher Kammerorchester, Sinfonieorchester St. Gallen, Münchener Kammerorchester, Symphonieorchester Vorarlberg. To bogate doświadczenie uzupełnia lista regularnych występów solistycznych z wieloma orkiestrami z utworami m.in. Ludwiga van Beethovena, Johannesa Brahmsa, Antonína Dvořáka, Edwarda Elgara, Jeana Françaixa, Josepha Haydna, Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Camille Saint-Saënsa, Franciszka Schuberta, Dymitra Szostakowicza i Piotra Czajkowskiego.
Solista, kameralista, pedagog, juror międzynarodowych konkursów. Ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne w klasie prof. Olgi Iliwickiej-Dąbrowskiej w Akademii Muzycznej w Poznaniu w 1968 roku. Swoje umiejętności pianistyczne doskonalił w Paryżu pod kierunkiem Vlado Perlemutera. Prowadzi intensywną działalność artystyczną jako solista i kameralista.
Koncertował w kilkudziesięciu krajach Europy, Ameryki i Azji. Uczestniczy w renomowanych festiwalach muzycznych, takich jak: Warszawska Jesień, Dni Kompozytorów Krakowskich, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach. Jest zapraszany na recitale do ośrodków chopinowskich: Żelazowej Woli, Łazienek, Szafarni, Sannik i Antonina.
W zróżnicowanym i rozległym repertuarze solowym i kameralnym pianisty znaczącą rolę odgrywa muzyka polska. Artysta dokonał wielu prawykonań utworów współczesnych kompozytorów polskich. Angażuje się w propagowanie twórczości zapomnianej. Dla firmy fonograficznej Selene utrwalił m.in. kompozycje fortepianowe Henryka i Józefa Wieniawskich, Raula Koczalskiego i Ignacego Friedmana; dla firmy Dux Harnasie Szymanowskiego w wersji na dwa fortepiany oraz utwory kameralne Apolinarego Szeluto, realizując pierwsze w historii światowej fonografii nagrania tych utworów. Szczególnie bliska jest pianiście muzyka francuska, w tym twórczość Oliviera Messiaena – którego cykle: Sześć szkiców ptasich, Katalog ptaków, a także utwory: Déchiffrage II oraz Zapomniane ofiary wykonał jako pierwszy polski pianista. W repertuarze pianisty znajduje się 28 utworów na fortepian i orkiestrę, które prezentował pod batutą wybitnych dyrygentów,
m. in. Andrzeja Boreyko, Mirosława Błaszczyka, Tomasza Bugaja, Agnieszki Duczmal, Jerzego Katlewicza, Grzegorza Nowaka, Marka Pijarowskiego, Pawła Przytockiego.
Jako pianista-kameralista zrealizował szereg nagrań płytowych z czołowymi polskimi artystami, m. in. z Bartoszem Bryłą, Joanną Domańską, Michałem Grabarczykiem, Konstantym Andrzejem Kulką, Joanną Kozłowską, Bartłomiejem Niziołem, Piotrem Pławnerem, Andrzejem Wróblem. Bierze udział w pracach jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych oraz kameralnych. Jest zapraszany na kursy mistrzowskie w kraju i zagranicę (Czechy, Hiszpania, Holandia, Hongkong, Niemcy, Turcja, Ukraina, USA, Włochy).
Działalność pedagogiczną prowadził w latach 1968-2018 w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. W 1989 roku otrzymał tytuł profesora zwyczajnego. Został wyróżniony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Absolwentka Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2012 roku jest menadżerką Atom String Quartet – zajmuje się organizacją życia koncertowego zespołu, promocją i współpracą z międzynarodowymi agencjami. Od 2021 roku pracuje w Dziale Fonografii Agencji Muzycznej Polskiego Radia – jest redaktorką wydawnictw płytowych.
W latach 2008-2021 roku była związana z Sinfonią Varsovią, gdzie programowała i produkowała koncerty kameralne oraz wydarzenia edukacyjne. W 2015 r. obsługiwała Biuro Prasowe 17. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W sezonie 2013/2014 współtworzyła cykl koncertów dla dzieci „Podróże ponaddźwiękowe”, które odbywały się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Prowadzi warsztaty z młodymi artystami jak profesjonalnie przygotować się do wykonywania zawodu muzyka.