Listy utworów
(23.05.1837–11.11.1912) pianista, kompozytor i pedagog urodzony w Lublinie, zmarły w Brukseli. Kształcił się w Paryżu, Weimarze oraz Berlinie. Wraz z bratem, Henrykiem Wieniawskim, występował w salach koncertowych m.in. Polski, Rosji, Niemiec, Austrii i Francji. Był także jednym z założycieli Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, profesorem konserwatorium w Moskwie i w Brukseli, gdzie powstały jego wszystkie kompozycje orkiestrowe.
Jednym z pierwszych nauczycieli Wieniawskiego w Lublinie był Franciszek Synek. W wieku 10 lat przeniósł się do Paryża, gdzie pobierał czteroletnie studia w konserwatorium, kształcił się w klasach fortepianu Piotra Józefa Zimmermanna i Antoniego Franciszka Marmontela. Technikę gry na fortepianie doskonalił również u wuja Edwarda Wolffa. Lekcję kompozycji i kameralistyki pobierał u Karola Walentego Alkana. Uczelnię ukończył z najwyższym wyróżnieniem, otrzymując Prémier Grand Prix (z gry na fortepianie oraz z harmonii). Karierę wirtuozowską i twórczość kompozytorską rozpoczął już w wieku 10 lat u boku starszego brata w Paryżu. Młodzieńcy występowali razem jako „cudowne dzieci”, wywołując sensacje i wybuchy oklasków w salach koncertowych Cesarstwa Rosyjskiego (ok. 200 koncertów w ciągu 2 lat), Niemiec, Austrii, Belgii i Francji.
W 1859 przeniósł się do Warszawy, gdzie poświęcił się organizacji poranków i wieczorów muzycznych, na których oprócz niego występowali m.in. J. Hornziel, J. Goebelt, A. Wieniawski (brat), M. Kalergis, M. Więckowska, F. Dulcken, później także Ignacy Jan Paderewski. Następnie zamieszkał w Paryżu, gdzie bawiącemu tam dwukrotnie Stanisławowi Moniuszce oddał cenne usługi w propagowaniu jego kompozycji we Francji. Dzięki staraniom Józefa Wieniawskiego ukazały się w 1862 roku w Paryżu 34 pieśni Moniuszki z tekstem francuskim w nakładzie G. Flaxlanda, a także III Litania ostrobramska (Echos de Pologne). Starał się również o wystawienie jednej z oper Moniuszki we Francji.
W 1864 przeniósł się do Moskwy, gdzie początkowo był nauczycielem tak zwanych klas muzycznych przy tamtejszym oddziale Rosyjskiego Towarzystwa Muzycznego, a od 1866 roku profesorem i sekretarzem rady artystycznej konserwatorium. Po roku otworzył jednak prywatne klasy muzyczne, w których miał około 700 uczniów (wg Jana Kleczyńskiego). W 1870 ponownie osiadł w Warszawie, dokąd wcześniej przyjeżdżał często z koncertami. W 1871 był jednym z członków-założycieli Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. W tym samym roku dał trzeci i ostatni koncert w Krakowie; w 1872 wystąpił w Dreźnie a w 1875 zagrał jedyny recital we Wrocławiu.
Józef Wieniawski rozwinął w Warszawie szeroką i intensywną działalność, zwłaszcza kiedy objął w 1875 po Aleksandrze Zarzyckim funkcję dyrektora Towarzystwa Muzycznego. Urządzał koncerty symfoniczne i zapraszał do współpracy najwybitniejszych solistów zagranicznych. Po trzech latach działalności zrezygnował z ubiegania się o reelekcję i wyjechał do stolicy Francji.
W 1878 objął stanowisko nauczyciela gry fortepianowej w konserwatorium w Brukseli, gdzie z sukcesem organizował koncerty kameralne w Palais des Beaux Arts (wspólnie z Jenő Hubayem) oraz w Salle de la Grande Harmonie (we współpracy z Eugènem Ysaÿe’m). W 1889 ożenił się z Melanią Hilsheimer, córką drezdeńskiego bankiera, z którą miał syna i dwie córki, Elżbietę – skrzypaczkę i wiolonczelistkę, oraz Marcelę. Od 1900 dawał własne Séances de Piano. W 1896 za całokształt pracy otrzymał godność członka honorowego WTM. Jeden z ostatnich koncertów dał Wieniawski w Lipsku w 1910. Dokonał kilku nagrań na wałkach pianolowych.
Źródło biogramu: Filip Lech, Józef Wieniawski, www.culture.pl, PAP, Towarzystwo H. Wieniawskiego.
-
Allegro de Sonate, op. 2, 1848 Opis: kompozycja wspólna braci Henryka i Józefa Wieniawskich Pobierz Duet na motywach fińskich na skrzypce i fortepian, 1851 Fantaisie na 2 fortepiany, op. 42, ok. 1886 Opis: druga wersja na 2 fortepiany i orkiestrę Pobierz Grand Duo Concertant na tematy z opery G. Donizettiego „Łucja z Lammermooru " na skrzypce i fortepian, op. 6, dzieło zaginione Guillaume le Taciturne na fortepian na 4 ręce, op. 43, wersja oryginalna na orkiestrę Kwartet a-moll na 2 skrzypiec, altówkę i wiolonczelę, op. 32 Wypożycz Sonata E-dur na wiolonczelę i fortepian, op. 26 Kup Sonata d-moll na skrzypce i fortepian, op. 24 Pobierz Trio G-dur na fortepian, skrzypce i wiolonczelę, op. 40, ok. 1885 Pobierz Uwertura E-dur na fortepian na 4 ręce, op. 28, wersja oryginalna na orkiestrę
-
2 Idylles, op. 1 Opis: 1. Epanchement, 2. La barque Pobierz 2 Morceaux de concert, op. 9 i 10 Opis: 1. Barcarolle-Caprice, 2. Romance-Etude Pobierz 24 Etudes de mécanisme et de style, op. 44 Wypożycz 4-me Polonaise G-dur, op. 48 Pobierz 6 Pièces romantiques, op. 39 Opis: 1. Idylle; 2. Evocation; 3. Jeux de Fées; 4. Ballade; 5. Elégie orientale; 6. Scène rustique Pobierz 8 Mazourkas, op. 23 Pobierz 8 Romances sans paroles, op. 14 Pobierz Adagio e rondo giocoso, 1857 Ballade es-moll, op. 31 Pobierz Barcarolle B-dur, op. 29 Pobierz Deuxième Etude de concert A-dur, op. 36 Pobierz Deuxième Impromptu F-dur, op. 34 Pobierz Deuxième tarantelle a-moll, op. 35 Pobierz Deuxième valse de concert E-dur, op. 30 Pobierz Etude de concert G-dur, op. 33 Pobierz Faintaisie et Variations de concert sur des motifs de la Sonnambula de Bellini, op. 6 Pobierz Fantaisie brillante, przed 1858 Fantaisie et fugue b-moll, op. 25 Pobierz Impromptu H-dur, op. 19 Pobierz Klavierstücke, op. 51 Opis: inny tytuł Morceaux; 1. Impromptu; 2. Etude; 3. Tristesse; 4. Valse Pobierz Menuet D-dur z żywego obrazu scenicznego „Szlachectwo” Pobierz Nocturne e-moll, op. 37 Pobierz Pensée fugitive, op. 8 Pobierz Pieśń bez słów es-moll Pobierz Polka brillante, op. 11 Pobierz Polonaise C-dur, op. 13 Pobierz Polonaise triomphale As-dur, op. 21 Pobierz Rondeau g-moll, op. 15 Pobierz Rêverie Es-dur, op. 45 Pobierz Sonata h-moll, op. 22 Pobierz Souvenir de Lublin. Romance variée, op. 12 Pobierz Souvenir d’une valse F-dur, op. 18 Pobierz Suite romantique, op. 41 Opis: wersja oryginalna na orkiestrę Pobierz Sur l’océan. Contemplation dis-moll, op. 28, 1887 Pobierz Tarantelle e-moll, op. 4 Pobierz Troisième Polonaise gis-moll, op. 27 Pobierz