Listy utworów
(6.11.1860 – 29.06.1941) pianista, kompozytor, pedagog i polityk urodzony w Kuryłówce na Podolu, zmarły w Nowym Jorku. Wzrastał w rodzinie o zamiłowaniach muzycznych. Edukację odbywał w Instytucie Muzycznym w Warszawie w klasie fortepianu Juliusza Janothy, Józefa Śliwińskiego i Henryka Komana. Dodatkowo, kształcił się w Berlinie w zakresie kompozycji pod kierunkiem Friedricha Kiela i Heinricha Urbana, a także w Wiedniu, w zakresie fortepianu, u Teodora Leszetyckiego.
Jako pianista odnosił liczne sukcesy na arenie międzynarodowej. Występował nie tylko w Europie, ale także w Stanach Zjednoczonych, Afryce Południowej, Australii, Nowej Zelandii i Tasmanii. Grę Paderewskiego cechowało silne uderzenie, śpiewne, legatowe frazowanie, doskonała technika i błyskotliwa wirtuozeria. Właściwość interpretacji oraz dobre rozumienie intencji kompozytora zawsze było dla artysty nadrzędne względem popisu technicznego. Istotnym elementem było również dla Paderewskiego tempo rubato, któremu poświęcił pracę teoretyczną. Wielka sława przyniosła mu fortunę, którą hojnie przeznaczał na cele artystyczne, edukacyjne, społeczne i narodowe, m.in. zakładając w Stanach Zjednoczonych fundację dla młodych kompozytorów. W jego życiu zawodowym przeplatały się: pianistyka, komponowanie oraz polityka.
Stał na czele Komitetu Generalnego Pomocy Ofiarom Wojny w Polsce. Stawiał sobie za cel odzyskanie przez Polskę niepodległości. W 1917 roku przedstawił prezydentowi USA, Woodrowowi Wilsonowi, memoriał w sprawie Polski. W 1919 roku został prezydentem Rady Ministrów i ministrem spraw zagranicznych. Był razem z Romanem Dmowskim sygnatariuszem traktatu pokojowego w Wersalu, a także angażował się politycznie na rzecz Polski na wiele innych sposobów.
Prowadził dodatkowo działalność pedagogiczną, pracując w macierzystej uczelni warszawskiej oraz w konserwatorium w Petersburgu. Nauczał gry na fortepianie, harmonii i kontrapunktu. Wśród jego uczniów znaleźli się późniejsi laureaci konkursów Chopinowskich: Henryk Sztompka i Witold Małcużyński.
Za swoje zasługi i osiągnięcia uhonorowany został licznymi odznaczeniami, m.in.: Orderem Orła Białego, Wielkim Krzyżem Orderu Polonia Restituta z Gwiazdą, Wielkim Krzyżem Orderu Imperium Brytyjskiego i tytułem Sir, a także otrzymał tytuł doktora honoris causa na wielu uczelniach polskich i zagranicznych, w tym na Columbia University w Nowym Jorku czy na Uniwersytecie Warszawskim.
Trzon twórczości kompozytorskiej Paderewskiego stanowią utwory na fortepian solo. Znaleźć można wśród nich takie gatunki jak: sonata, wariacje, suita, walc, impromptu, morceau, elegia, intermezzo, mazurek, humoreska, nokturn, menuet oraz inne miniatury taneczne i nietaneczne. Komponował także dzieła orkiestrowe, utrzymane w gatunkach uwertury, suity, symfonii, fantazji czy koncertu. Dzieła kameralne powstawały na obsady zawierające instrumenty smyczkowe, dęte oraz fortepian. Tworzył również pieśni na głos i fortepian oraz utwory chóralne. W tej grupie kompozycji wykorzystywał teksty poetów polskich i zagranicznych, m.in.: Władysława Syrokomli, Adama Asnyka, Adama Mickiewicza, Théophile’a Gautiera oraz Catulle’a Mandèsa. Spod pióra kompozytora wyszła także jedna opera (Manru) oraz prace poświęcone tematyczne muzycznej.
Data debiutu pianistycznego (1888) wyznacza 2 zasadnicze okresy w twórczości kompozytora. W pierwszym powstała większość jego utworów, w drugim zaś dzieła dojrzalsze i najbardziej znaczące w dorobku. Paderewski nie był zainteresowany poszukiwaniami nowego języka muzycznego; pragnął doskonalić swój warsztat w oparciu o wzory wielkich poprzedników, zwłaszcza Chopina. Preferował typowe dla romantyzmu formy, gatunki, melodykę, harmonikę i typ instrumentacji. W późniejszej twórczości dostrzegalne są jednak pewne nawiązania do modernizmu, np. w pieśniach op. 22, zbliżonych do pieśni Claude’a Debussy’ego. Warsztat kompozytorski miał twórca opanowany w bardzo wysokim stopniu, doskonale władał bowiem takimi technikami jak polifonizacja, archaizacja czy stylizacja. Historyczna rola przypada mu jako pierwszemu polskiemu kompozytorowi, który wykorzystał w swojej twórczości folklor podhalański. Kompozycje Paderewskiego zdobyły bardzo duże uznanie już za jego życia, o czym świadczą liczne nagrania, liczba wykonań, wydań, dodruków, opracowań i transkrypcji, a także ranga prezentujących je artystów.
Źródło biogramu: Waszek-Perkowska Małgorzata, Paderewski Ignacy Jan, w: Encyklopedia muzyczna PWM, Dziębowska Elżbieta (red.), t. 7, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2002, ss. 250-260, opracował Antoni Szymański.
-
Humoreska a-moll na 2 oboje i 2 fagoty Pieśń F-dur na skrzypce i fortepian, 1878 Kup Romans A-dur na skrzypce i fortepian, op. 7, 1881 – 1882 Kup Sonata a-moll na skrzypce i fortepian, op. 13, 1885 Pobierz Album tatrzańskie, op. 12 na fortepian na 4 ręce, 1884 Pobierz Wariacje i fuga F-dur na kwartet smyczkowy Kup
-
Album de Mai. Scènes romantiques, op. 10, przed 1884 1. Au soir, 2. Chant d’amour, 3. Scherzino, 4. Barcarolle, 5. Caprice-Valse Pobierz Album tatrzańskie, op. 12, 1883-1884 inna wersja tego utworu na fortepian na 4 ręce. 1. Allegro comodo, 2. Andantino grazioso, 3. Maestoso, Vivace, 4. Allegro poco moderato Pobierz Canzone. Chant sans paroles, 1890-1903 Pobierz Chants du voyageur, op. 8, 1881-1882 Pobierz Dans le désert. Tableau musical en forme d’une toccata Es-dur, op. 15, 1886-1887 Pobierz Danses polonaises, op. 5, 1881 1. Krakowiak E-dur, 2. Mazurek e-moll, 3. Krakowiak B-dur Pobierz Danses polonaises, op. 9, 1882-1884 1. Krakowiak F-dur, 2. Mazurek a-moll, 3 Mazurek A-dur, 4. Mazurek B-dur, 5. Krakowiak A-dur, 6. Polonez H-dur Pobierz Dwa kanony „Z uczniowskiej teki”, 1882 Pobierz Elegia b-moll, op. 4, 1880 Pobierz Humoresques de concert, op. 14, 1885/1886-1887 zeszyt I à l’antique: 1. Menuet G-dur, 2. Sarabande h-moll, 3. Caprice (genre Scarlatti) G-dur; zeszyt II moderne: 4. Burlesque F-dur, 5. Intermezzo polacco c-moll, 6. Cracovienne fantastique H-dur Pobierz Impromptu F-dur, 1878/1879 Pobierz Intermezzo c-moll, 1882 trzecia część nieukończonej sonaty Pobierz Intermezzo „W błyskawiczną noc” g-moll, 1884 Pobierz Introduction et toccata, op. 6, 1881/1882 Pobierz Mazurek F-dur Pobierz Mazurek G-dur, 1896 Pobierz Mazurek G-dur, op. 9 nr 1, 1882 utwór należący do Danses polonaises op. 9, niewłączony do edycji berlińskiej Pobierz Miniatura Es-dur Pobierz Miscellanea. Série de morecaux, op. 16, 1885-1896 1. Légende nr 1 As-dur, 2. Mélodie Ges-dur, 3. Thème varié A-dur, 4. Nocturne B-dur, 5. Légende nr 2 A-dur, 6. Un moment musical As-dur, 7. Menuet A-dur Pobierz Powódź a-moll, 1884 Pobierz Sonata es-moll, op. 21, 1903 Pobierz Stara suita, op. 3, 1880/1881 1. Preludium d-moll, 2. Intermezzo B-dur, 3. Aria F-dur, 4. Fuga d-moll Pobierz Suite Es-dur, op. 1, 1879 1. Preludium Es-dur, 2. Menuetto g-moll, 3. Romans As-dur, 4. Burleska Es-dur Pobierz Trois morceaux, op. 2, 1880 1. Gavotte e-moll, 2. Mélodie C-dur, 3. Valse mélancolique A-dur Pobierz Valse mignonne, 1876 Variation et fugue sur un thème original a-moll, op. 11, 1882/1883-1884 Pobierz Variations et fugue sur un thème original es-moll, op. 23, 1903 Pobierz Walc F-dur, ok. 1876 Pobierz Zwei Klavierstücke, op. 1, 1885 1. Praeludium à capriccio Es-dur, 2. Minuetto g-moll Pobierz