Listy utworów
(11.06.1897–15.11.1986) kompozytor i pianista urodzony w Łodzi, zmarły w Paryżu. W latach 1908–14 studiował w konserwatorium w Łodzi grę na fortepianie u Wojciecha Gawrońskiego. Następnie od 1915 uczęszczał na studia prawnicze na Uniwersytet Warszawski, które ukończył w 1918. Równolegle pobierał lekcje kontrapunktu u Piotra Rytla oraz konsultacje w zakresie kompozycji u Henryka Melcera-Szczawińskiego. W 1919 przystąpił do konkursu kompozytorskiego, ogłoszonego przez Polski Klub Artystyczny w Warszawie, podczas którego odniósł swój pierwszy wielki sukces – zdobył aż trzy nagrody: I nagrodę za Romans na skrzypce i fortepian (1918–19), nagrodę za Impresję na fortepian (1918–19) oraz wyróżnienie za Preludium H-dur na fortepian (1918–19). Pomimo widocznych dowodów uznania jego twórczości krytycy muzyczni nie byli do niego nastawieni zbyt przychylnie.
W tym samym roku Aleksander Tansman zdecydował się wyjechać z Polski i osiedlił się w Paryżu. Zadebiutował tam 17 lutego 1920, dając recital solowy i wykonując własne kompozycje. Podczas pobytu w stolicy Francji poznał wiele osobistości życia muzycznego, m.in. Maurice’a Ravela, Alberta Roussela, Artura Honeggera, Dariusa Milhaud, Andrésa Segovię i Igora Strawińskiego. Był honorowym członkiem Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków w Paryżu. Jako pianista i kompozytor wyjeżdżał na koncerty do wielu krajów Europy, Stanów Zjednoczonych, Ameryki Południowej i na Daleki Wschód. W 1927 i ponownie w 1929 odbył tournée koncertowe po Stanach Zjednoczonych. Podczas pobytu w Ameryce poznał Charliego Chaplina i George’a Gershwina. Jego utwory były wykonywane przez najlepsze orkiestry, m.in. The Boston Symphony Orchestra pod dyrekcją Siergieja Kusewickiego, The Philharmonic-Symphony Society of New York pod batutą Artura Toscaniniego oraz The Philadelphia Orchestra pod kierownictwem Leopolda Stokowskiego. W sezonie artystycznym 1932–33 odbył tournée dookoła świata – z Ameryki poprzez Hawaje, Japonię, Chiny, Filipiny, Singapur, Indonezję, Malaje, Cejlon, Indie, Egipt, Izrael aż do Grecji. W czasie pobytu w Japonii został odznaczony Złotym Medalem Jiji-Shimpo w uznaniu wybitnych zasług dla sztuki światowej, a także przyznano mu członkostwo honorowe Towarzystwa Cesarskiej Akademii Muzycznej w Tokio. W Indiach miał zaszczyt być gościem Mahatmy Gandhiego. W 1933, w dowód uznania za odbytą podróż, podczas której propagował swoją twórczość, otrzymał dyplom honorowego członka Klubu Marco Polo. W latach 30. oprócz działalności koncertowej często pełnił funkcję członka jury w konkursach kompozytorskich i wykonawczych, m.in. Konkursu Pianistycznego Conservatoire w Paryżu (1936) i Konkursu Skrzypcowego Królowej Elżbiety w Brukseli (1937). W 1938 przyjął obywatelstwo francuskie.
Po wybuchu II wojny światowej, dzięki pomocy Charliego Chaplina, wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. W 1941 osiedlił się w Los Angeles. Zajmował się tam komponowaniem przede wszystkim muzyki filmowej. Spotykał się z innymi kompozytorami – Dariusem Milhaudem, Bélą Bartókiem, Arnoldem Schönbergiem i Igorem Strawińskim. Przyjaźń z ostatnim z nich zaowocowała napisaniem biografii kompozytora pt. Igor Strawiński (Paryż 1948). Do Paryża Aleksander Tansman powrócił dopiero w 1946 jako znany kompozytor o ustalonej pozycji w świecie muzycznym. Jego utwory rozbrzmiewały w wielu salach koncertowych Francji, a także Brukseli, Genewy, Londynu, Rzymu, Amsterdamu, Oslo, Sztokholmu. Po wojnie pisał dużo muzyki użytkowej – do spektakli teatralnych i słuchowisk radiowych. W 1952 po śmierci żony Colette Cras-Tansman stał się jedynym opiekunem córek Mireille i Marianne. Z racji obowiązków rodzinnych ograniczył swoje podróże koncertowe, m.in. zrezygnował z tournée do Stanów Zjednoczonych i Ameryki Południowej.
Został uhonorowany członkostwem belgijskiej Académie Royale (1977), Odznaką za Zasługi dla Kultury Polskiej przyznaną przez Ministra Kultury i Sztuki (1983) oraz odznaczeniem Komandoria Orderu Sztuk i Nauk nadanym przez Ministra Kultury Republiki Francuskiej. W 1983, na wniosek Tadeusza Kaczyńskiego, Związek Kompozytorów Polskich przyznał mu status członka honorowego, a Akademia Muzyczna w Łodzi – doktorat honoris causa.
Aleksander Tansman został pochowany w Paryżu na cmentarzu Saint-Mondé.
Źródło biogramu: Małgorzata Kosińska, www.culture.pl, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, 2002.
-
2 Mouvements na kwartet wiolonczelowy, 1935 Kup 2 Pièces na wiolonczelę i fortepian, 1931 Kup 3 Fugi na fortepian na 4 ręce Kup 3 Pièces na klarnet, harfę i kwartet smyczkowy, 1970 Wypożycz 5 Pièces na skrzypce i fortepian lub z akompaniamentem małej orkiestry, 1930 Kup Alla polacca na altówkę i fortepian, 1985 Kup Carnival suite na 2 fortepiany Wypożycz Carnival suite na 2 fortepiany lub na orkiestrę dętą, 1942, fragmenty muzyki z „Flesh and Fantasy"; wersja oryginalna- na orkiestrę (1941 / 1942) Chanson Berrichonne na obój, dwoje skrzypiec, altówkę i fortepian 1946, rękopis Wypożycz Divertimento na obój, klarnet, trąbkę, wiolonczelę i fortepian, 1944 Kup Fantaisie na skrzypce i fortepian, 1961 Kup Fantaisie na wiolonczelę i fortepian, 1931 Kup Fantaisie sur des valses de Strauss, 1961 na 2 fortepiany Wypożycz I Kwartet smyczkowy, 1917 II Kwartet smyczkowy, 1922 Kup II Mała suita z filmu „Flesh and Fantasy" na kwartet lub orkiestrę smyczkową, 1943 Wypożycz II Sonata na skrzypce i fortepian, 1917 – 1919 Kup II Sonata na wiolonczelę i fortepian, 1930 Kup III Kwartet smyczkowy, 1925 Kup IV Kwartet smyczkowy, 1935 Kup Introduction et Fugue na dwa fortepiany 1938 Kup La danse de la sorcière na kwintet dęty i fortepian lub na 2 fortepiany, 1923 – 1924 fragment z planowanego, ale nieskomponowanego baletu Le jardin du paradis; pierwsza wersja na orkiestrę (brak informacji o dacie powstania) Kup La Grande Ville na dwa fortepiany, 1935 Balet w trzech scenach, utwór także w wersji orkiestrowej Kup Le Train de Nuit [Nocny pociąg] na dwa fortepiany, 1951 balet Wypożycz Miniatures pour trio de cuivre, 1976 Kup Musica a cinque na kwartet smyczkowy i fortepian, 1955 Kup Musique pour clarinette et quatuor à cordes, 1982 Kup Musique à six na klarnet, kwartet smyczkowy i fortepian, 1977 Kup Partita na wiolonczelę i fortepian, 1955 – 1956 Kup Prélude et quatre petites fugues na fortepian na 4 ręce, 1936 Kup Romans na skrzypce i fortepian, 1918 Wypożycz Sekstet smyczkowy, 1940 Kup Serenada na skrzypce, wiolonczelę i fortepian, 1928 Wypożycz Serenada nr 2 na skrzypce, altówkę i wiolonczelę, 1937 Kup Serenada nr 3 na 2 fortepiany, 1943 druga wersja na orkiestrę Kup Sonata na 2 fortepiany, 1941 Kup Sonata na dwoje skrzypiec, 1950 Kup Sonata quasi una fantasia na skrzypce i fortepian, 1924 Wypożycz Sonatina da camera na flet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i harfę, 1952 Kup Sonatina na fagot i fortepian, 1952 Kup Sonatina na flet i fortepian lub skrzypce i fortepian, 1925 Kup Sonatina nr 2 na skrzypce i fortepian, 1942 Kup Sonatine transatlantique na 2 fortepiany, 1931 Wypożycz Suita na fagot i fortepian, 1960 Kup Suita na skrzypce i fortepian, 1943 Kup Suite in modo polonico na gitarę i harfę, 1976 wersja oryginalna na gitarę (1962) Kup Suite pour 3 flûtes à bec, 1956 Wypożycz Suite pour trio d’anches, 1949 Kup Suite-Divertissement na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian, 1929 Kup Tombeau de Chopin na kwintet smyczkowy, 1949 Wypożycz Trio na skrzypce, altówkę i wiolonczelę, 1946 Kup Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian, 1938 Kup Tryptyk na kwartet smyczkowy lub orkiestrę smyczkową, 1930 Kup V Kwartet smyczkowy, 1940 Kup VI Kwartet smyczkowy, 1944 Kup VII Kwartet smyczkowy „Musique à cordes”, 1947 – 1948 Kup VIII Kwartet smyczkowy, 1956 Kup
-
11 Interludes, 1955 Kup 20 Pièces faciles sur des mélodies populaires polonaises, 1917 - 1924 Kup 3 Préludes en forme de blues, 1937 Kup 3 Études transcendantes, 1922 Kup 4 Danses miniatures, 1923 Wypożycz 4 Danses polonaises, 1931 wersja oryginalna: na orkiestrę (1931) Kup 4 Impressions, 1950 Wypożycz 4 Nocturnes, 1952 Kup 4 Piano Moods, 1944 Wypożycz 5 Impressions, 1934 Kup 5 Impromptus, 1922-1925 Kup 6 Caprices, 1943 Kup 6 Études de virtuositè, 1941 Kup 7 Preludiów, 1921 nr 1-3 Kup 7 Preludiów, 1921 nr 4-7 Kup 8 Cantilenes. Hommage to J. S. Bach, 1949, rękopis Wypożycz 8 Novelettes, 1936 nr 1 Kaprys Kup 8 Novelettes, 1936 nr 2 Etiuda Kup 8 Novelettes, 1936 nr 3 Exotique Kup 8 Novelettes, 1936 nr 4 Taniec Kup 8 Novelettes, 1936 nr 5 Obertas Kup 8 Novelettes, 1936 nr 6 Blues Kup 8 Novelettes, 1936 nr 7 Preludium Kup 8 Novelettes, 1936 nr 8 Imporovisation Kup Album d’amis, 1980 Kup Arabesques, 1930 Kup Ballada nr 1, 1941 Kup Ballada nr 2, 1941 Kup Ballada nr 3, 1941 Kup Berceuse, 1929 Kup Burleska, 1929 Kup Canzone orientale, 1941 Etiuda, 1967 Kup Etude-scherzo, 1922 Kup Hommage à Arthur Rubinstein, 1973 Kup II Sonata, 1929 Kup III Sonata, 1932 Kup III Sonatina, 1933 Kup IV Sonata, 1941 Kup IV Sonata, 1941 In the Contemporary Piano Literature, 1955 Intermezzi, 1939 – 1940 zeszyt 3 Kup Intermezzi, 1939 – 1940 zeszyt 2 Kup Intermezzi, 1939 – 1940 zeszyt 4 Kup Intermezzi, 1939 – 1940 zeszyt 1 Kup Le Géant, 1937 Wypożycz Le tour du monde en miniature. 15 feuillets de voyage, 1933 Kup Mazurka [I], 1941 Mazurka [I], 1943 Kup Mazurki, 1915 – 1941 zeszyt 1 Kup Mazurki, 1915 – 1941 zeszyt 2 Kup Mazurki, 1915 – 1941 zeszyt 3 Kup Mazurki, 1915 – 1941 zeszyt 4 Kup Moment musical, 1941 Petite suite, 1917 – 1919 Kup Piano Miniatures, 1945 Prélude et Toccata, 1943 Kup Rhapsodie hébraïque, 1933 wersja oryginalna na orkiestrę (1933) Kup Rhapsodie polonaise, 1940 Kup Sonata rustica, 1925 Kup Sonatina, 1923 Kup Sonatine transatlantique, 1939 Kup Suite dans le style ancien, 1929 druga wersja na mała orkiestrę Kup Suite varié, 1953 Kup Tempo americano, 1931 transkrypcja II część III Symfonii koncertującej (autorstwa A. Tansmana) Kup V Sonata, 1955 Kup Valse Impromptu, 1940 Kup Wariacje na temat Frescobaldiego Wypożycz I Koncert fortepianowy Kup