
Listy utworów
(1.06.1769 – 18.04.1854) kompozytor, dyrygent i pedagog. Urodzony w Grodkowie na Opolszczyźnie, zmarły w Elsnerowie pod Warszawą. W latach 1774-81 uczęszczał w Grodkowie do szkoły powszechnej, a także śpiewał w chórze kościelnym. Od 1781 uczył się w szkole prowadzonej przy klasztorze dominikanów, następnie w jezuickim Gimnazjum św. Macieja we Wrocławiu. Śpiewał w chórze klasztornym i uczęszczał na lekcje gry na skrzypcach oraz basu cyfrowanego. W 1782 w kościele św. Wojciecha we Wrocławiu został wykonany jego motet Ave Maria gratiae plena na dwa głosy solowe z towarzyszeniem instrumentów. W 1786 rozpoczął studia teologiczne na Uniwersytecie we Wrocławiu, które po krótkim czasie zamienił na lekarskie. Jesienią 1789 wyjechał do Wiednia z zamiarem dalszego studiowania medycyny. Dwuletni pobyt w Wiedniu, naznaczony ciężką chorobą, zaowocował powrotem do zawodu muzyka. Jesienią 1791 przeniósł się do Brna, gdzie pracował jako skrzypek w orkiestrze teatralnej. Wiosną 1792 udał się do Lwowa i objął stanowisko dyrygenta w teatrze cesarsko-królewskim, na którym pozostał do 1795. W tym czasie wystawił w nim dwie swoje opery do tekstów niemieckich: Die seltenen Brüder i Der verkleidete Sultan. W 1795 prowadzenie teatru objął Wojciech Bogusławski, zaś Elsner został jego współpracownikiem. Zajął się także udzielaniem prywatnych lekcji oraz zorganizował Akademię Muzyczną, która miała na celu zrzeszenie muzyków i miłośników muzyki oraz działalność koncertową. Koncerty Akademii odbywały się co tydzień, a na ich program składały się symfonie (m.in. Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Pavela Vranicky’ego i własne Elsnera), koncerty na instrumenty solowe oraz muzyka wokalna.
Latem 1799 Elsner przeniósł się ze Lwowa do Warszawy, gdzie osiadł na stałe. Od 1799 do 1824 prowadził operę w Teatrze Narodowym, wzbogacając jej repertuar własnymi dziełami (30 oper i 2 balety). W latach 1802-06 prowadził własną sztycharnię nut i systematycznie przygotowywał zbiory utworów wydawane od 1803 do 1805 pod tytułem “Wybór pięknych dzieł muzycznych i pieśni polskich” (łącznie ukazały się 24 zeszyty). W 1805 odbył podróż artystyczną do Niemiec i Francji. Nawiązał kontakty z muzykami i firmami wydawniczymi Francji, Niemiec i Austrii, dzięki czemu kilka jego utworów ukazało się drukiem w Lipsku i Paryżu. W tym samym roku został członkiem Warszawskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. W latach 1805-06 udzielał się w Resursie Muzycznej, głównie przy organizowaniu koncertów symfonicznych. Od 1802 do 1825 pisał recenzje i artykuły do polskich czasopism, a w latach 1811-19 także do lipskiej “Allgemeine Musikalische Zeitung”, poświęcając je głównie współczesnym kompozytorom polskim oraz życiu muzycznemu Warszawy. W 1814 założył Towarzystwo Muzyki Religijnej i Narodowej, które miało za zadanie organizowanie koncertów, kształcenie nowych kadr nauczycieli muzyki, organistów, śpiewaków i muzyków.
Jednocześnie sam prowadził działalność pedagogiczną – w latach 1814-17 uczył w Szkole Dramatycznej Bogusławskiego, potem wykładał teorię i kompozycję w kierowanych przez siebie szkołach: w latach 1817-21 w Szkole Elementarnej Muzyki i Sztuki Dramatycznej, w latach 1821-26 w Instytucie Muzyki i Deklamacji, w latach 1826-31 w Szkole Głównej Muzyki (tu wykształcił wielu polskich kompozytorów, wśród nich Fryderyka Chopina, o którym napisał na świadectwie szkolnym: “szczególna zdatność, geniusz muzyczny”). Uczył również – od 1835 do 1839 – w Szkole Śpiewu przy Teatrze Wielkim, a następnie w Instytucie Guwernantek.
Józef Elsner był członkiem honorowym wielu towarzystw muzycznych w kraju (m.in. Krakowskiego Towarzystwa Przyjaciół Muzyki) oraz lipskiego Musikverein der Universitätskirche St. Pauli. Był też członkiem masonerii – w 1814 został namiestnikiem katedry w loży Świątyni Stałości, w 1820 członkiem najwyższej kapituły, w 1821 mistrzem katedry. Za zasługi na polu muzyki został odznaczony w 1823 Orderem Św. Stanisława. Na jego cześć zostały wybite 3 medale.
Źródło biogramu: www.culture.pl, Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, październik 2006.
-
Duety skrzypcowe, s.59/24, 1783-4 utwór zaginiony Grande sonate B-dur na trio fortepianowe, s. 58/28 (op.2), 1798 w rękopisie Pobierz Kwartet fortepianowy Es-dur, s.58/25 (op. 15), ok. 1805 Pobierz Kwartet fortepianowy F-dur, s. 58/26, ok. 1800 utwór zaginiony Kwartet na 2 skrzypiec i 2 altówki, s. 57/19, ok. 1798 utwór zaginiony Kwartet smyczkowy F-dur, s. 58/22, 1798 utwór w zbiorze "Trois Quatuors du meilleur de Goût polonoise pour deux Violons Alto et Violoncelle" Wypożycz Kwartet smyczkowy a-moll, s.58/22, 1798 utwór w zbiorze "Trois Quatuors du meilleur de Goût polonoise pour deux Violons Alto et Violoncelle" Wypożycz Kwartet smyczkowy D-dur, s.58/22, 1798 utwór w zbiorze "Trois Quatuors du meilleur de Goût polonoise pour deux Violons Alto et Violoncelle" Wypożycz Kwartet smyczkowy B-dur, s. 58/25 utwór zaginiony Kwartet smyczkowy C-dur, s. 58/23 (op. 8 nr 1), ok. 1796 utwór w zbiorze "Trois Quatuors pour deux Violons, Alto et Violoncelle dédiés a Monsieur A. Bundsmann" Pobierz Kwartet smyczkowy Es-dur, s. 58/23 (op. 8 nr 2), ok. 1796 utwór w zbiorze "Trois Quatuors pour deux Violons, Alto et Violoncelle dédiés a Monsieur A. Bundsmann" Pobierz Kwartet smyczkowy d-moll, s. 58/23 (op.8 nr 3), ok. 1796 utwór w zbiorze "Trois Quatuors pour deux Violons, Alto et Violoncelle dédiés a Monsieur A. Bundsmann" Pobierz Kwartet smyczkowy, s. 58/21 [III], 1791 – 1792 utwór zaginiony Kwartet smyczkowy, s. 58/21 [II], 1791 – 1792 utwór zaginiony Kwartet smyczkowy, s. 58/21 [I], 1791 – 1792 utwór zaginiony Kwintet smyczkowy c-moll, s. 57/18 (op. 7), 1798 zachowany tylko odpis głosu altówki Wypożycz Polonez C-dur na fortepian na 4 ręce, 1803 utwór w zbiorze "Trois Polonoises à quatre mains" Kup Polonez D-dur na skrzypce i fortepian, 1820 utwór w zbiorze "Deux Polonaises pour le Piano-Forte avec accompagnement d’un Violon obblige ad-libitum" Pobierz Polonez E-dur na temat marsza z opery „Les deux journées" („Woziwoda") Luigiego Cherubiniego na fortepian na 4 ręce, 1804-05 Kup Polonez E-dur na temat uwertury do opery „Lodoïska" Rudolpha Kreutzera na fortepian na 4 ręce, 1804-05 Kup Polonez Es-dur na skrzypce i fortepian, 1820 utwór w zbiorze "Deux Polonaises pour le Piano-Forte avec accompagnement d’un Violon obblige ad-libitum" Pobierz Polonez G-dur na fortepian na 4 ręce, 1803 utwór w zbiorze "Trois Polonoises à quatre mains" Kup Polonez G-dur na temat francuskiej piosenki „Où peut-on être mieux qu’au sein de sa famille" André Grétry’ego na fortepian na 4 ręce, 1816 Kup Polonez f-moll na fortepian na 4 ręce, 1803 utwór w zbiorze "Trois Polonoises à quatre mains" Kup Sonata B-dur na fortepian na 4 ręce, s.59/33 (op. 16), Kup Sonata D-dur na skrzypce i fortepian, s.58/31 (op. 10 nr 2), ok. 1798 Pobierz Sonata Es-dur na skrzypce i fortepian, s.58/31 (op. 10 nr 3), ok. 1798 Pobierz Sonata F-dur na skrzypce i fortepian, s.58/31 (op. 10 nr 1), ok. 1798 Pobierz Trio fortepianowe C-dur, s. 58/29, ok. 1798 utwór zaginiony Trio fortepianowe nr 1 na tematy z opery „Krakowiacy i Górale" J. Stefaniego, s. 58/30, 1796 utwór zaginiony Trio fortepianowe nr 2 na tematy z opery „Krakowiacy i Górale" J. Stefaniego, s. 58/30, 1796 utwór zaginiony
-
Fragmenty opery „Król Łokietek czyli Wiśliczanki” (autorstwa Józefa Elsnera), s.47/30, 1818 Części: Uwertura, Śpiew weselny, Marsz Czechów, Mazur, „Scena snu”, Muzyka baletowa, Krakowiak Kup Fragmenty muzyki do sceny lirycznej „Powstanie narodu”, 1830 autorskie transkrypcje fragmentów sceny lirycznej "Powstanie narodu" Kup Marsz triumfalny, s.59/41, 1809 Kup Marsz żałobny z oratorium „Passio Domini Nostri Jesu Christi" (autorstwa Józefa Elsnera), s.38/65, 1836-37 Kup Muzyka baletowa z melodramy „Nurzahad”, s.45/11, 1805 autorska transkrypcja fragmentów opery Kup Polonez B-dur [III], 1821 utwór w zbiorze "Dwa Polskie Tańca ułożone na Piano Forte i ofiarowane Jaśnie Wiel[możnej] Konstancyi z Łąckich Tymowskiey" Kup Polonez B-dur [II], s.59/36, ok. 1805 Kup Polonez B-dur [I], s.59/36, ok. 1805 Kup Polonez B-dur na temat opery „Axur, król Ormus" Antonia Salieriego, ca. 1807 utwór w zbiorze "Trois Polonaises arrangées pour le Clavecin Composées et Dediées a Madame Angelique Schroeder" Kup Polonez C-dur [III], do 1807 utwór w zbiorze "Trois Polonaises arrangées pour le Clavecin Composées et Dediées a Madame Angelique Schroeder" Kup Polonez C-dur [II], s.59/36, ok. 1805 Kup Polonez C-dur [I], s.59/36, ok. 1805 Kup Polonez D-dur [II], 1818 utwór w zbiorze "Deux Polonoises pour le Piano-Forte". Autorska transkrypcja zaginionego utworu orkiestrowego. Kup Polonez D-dur [I], s.59/36, ok. 1803 Kup Polonez E-dur na temat marsza z opery „Les deux journées" ("Woziwoda") Luigiego Cherubiniego, 1804 Kup Polonez E-dur na temat uwertury do opery „Lodoiska" Rudolpha Kreutzera, s.57/15, 1804 Kup Polonez Es-dur [III], do 1807 utwór w zbiorze "Trois Polonaises arrangées pour le Clavecin Composées et Dediées a Madame Angelique Schroeder" Kup Polonez Es-dur [II], s.59/36, ok. 1805 Kup Polonez Es-dur [I], s.59/36, ok. 1805 Kup Polonez F-dur, 1818 utwór w zbiorze "Deux Polonoises pour le Piano-Forte". Autorska transkrypcja zaginionego utworu orkiestrowego. Kup Polonez G-dur na temat francuskiej piosenki „Où peut-on être mieux qu’au sein de sa famille" André Grétry’ego, 1816 Kup Polonez d-moll, s.59/36, ok. 1805 Kup Polonez f-moll, 1821 utwór w zbiorze "Dwa Polskie Tańca ułożone na Piano Forte i ofiarowane Jaśnie Wiel[możnej] Konstancyi z Łąckich Tymowskiey" Kup Rondo à la krakowiak B-dur, s.59/35 Kup Rondo à la mazurek C-dur, s.59/35 Kup Rondo à la mazurek g-moll, s.59/35 Kup Sonata B-dur, s.59/32 Kup Sonata D-dur, s.59/32 Kup Sonata F-dur, s.59/32 Kup Uwertura do opery „Siedem razy jeden” (autorstwa Józefa Elsnera), s.45/9, 1805 Kup Wariacje B-dur na temat marsza z opery „Przerwana ofiara" Petera Wintera, s.56/12 Kup