Joachim Kaczkowski
(ok. 1789 – 2.01.1829) skrzypek, kompozytor i pedagog urodzony w Tábor (obecnie Czechy), zmarły w Warszawie. Wzrastał w rodzinie o żywych tradycjach muzycznych. Przebieg jego edukacji nie jest znany; na podstawie relacji prasy można sądzić, iż był autodydaktą. Lata młodzieńcze spędził we Lwowie, gdzie poznał Karola Kurpińskiego i Józefa Elsnera. Następnie wyjechał do Niemiec, zyskując tam powodzenie jako wirtuoz skrzypiec i kompozytor utworów kameralnych. Dzieła te wydawane były w Austrii i Niemczech. Karierę wirtuozowską rozwijał koncertując zarówno przed szeroką publicznością (także w Teatrze Narodowym w Warszawie) jak i w domach ziemian. Dodatkowym zajęciem Kaczkowskiego była dydaktyka; pełnił obowiązki nauczyciela muzyki m.in. w domu Onufrego Wieniawskiego (wg innych przekazów: Onufrego Sierakowskiego) w Sierakościach, a następnie w majątku Kraińskich w Hermanowicach k. Przemyśla. W ostatnich latach życia przeniósł się do Warszawy, gdzie zarzucił karierę koncertową na rzecz pedagogicznej i kompozytorskiej. Oceny gry skrzypcowej Kaczkowskiego przyjmowały charakter skrajnie różny. Ideałem sztuki wykonawczej, do której dążył była wirtuozeria klasyczna szkoły francusko-włoskiej, reprezentowanej przez Giovanniego Battistę Viottiego, Pierre’a Rodego oraz młodego Louisa Spohra. Jego grę cechowały: wytworny smak, śpiewny ton, umiejętność tworzenia nastroju, brawura techniczna oraz mistrzowsko opanowana technika smyczkowania.
Twórczość Kaczkowskiego reprezentuje głównie muzyka kameralna. Znana jest ona niemal wyłącznie z tytułów i recenzji wydań poszczególnych kompozycji. Recenzenci podkreślali wirtuozowską werwę i zalety pedagogiczne jego utworów, krytykowano zaś braki w zakresie techniki kompozytorskiej, jak na przykład słabą znajomość zasad pracy tematycznej oraz niezbyt bogatą harmonię i rytmikę. Utwory Kaczkowskiego wykazują zamiłowanie do form wariacyjnych (air varié), co wraz z właściwościami architektonicznymi niektórych kameralnych polonezów i koncertów sugeruje wpływy Pierre’a Rodego. Symptomatyczne, że w utworach kameralnych kompozytor preferuje partię I skrzypiec; pozostałe, bowiem, instrumenty określone zostają jako towarzyszące. Drugą liczną grupę w twórczości Kaczkowskiego stanowią miniatury fortepianowe, głównie zaś polonezy. W spuściźnie kompozytora znaleźć można dodatkowo utwory na skrzypce solo i z orkiestrą.
Źródło biogramu: Chmara-Żaczkiewicz Barbara, Kaczkowski Joachim, w: Encyklopedia muzyczna PWM, Dziębowska Elżbieta (red.), t. 5, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1997, ss. 3-4, opracował Antoni Szymański.
Utwory Kameralne
-
Air varié na 2 skrzypiec, altówkę i wiolonczelę lub fortepian, op. 22
-
Air varié na kwartet smyczkowy, op. 18
-
Air varié na kwartet smyczkowy, op. 19 Pobierz
-
Andante varié na skrzypce i altówkę, op. 15 Kup
-
3 Dua na 2 skrzypiec, op. 16 Kup
-
Duo na skrzypce i altówkę, op. 14 Kup
-
2 Duos concertants na 2 skrzypiec, op. 10 Pobierz
-
4 Polonaises mélancoliques na kwartet smyczkowy, op. 2
-
Polonez As-dur na skrzypce i fortepian
-
6 Polonezów na kwartet smyczkowy, op. 5 Pobierz
-
Souvenir d’Hermanowice. Quatrième air varié na 2 skrzypiec, altówkę i wiolonczelę lub fortepian, op. 22
-
Thème varié na kwartet smyczkowy, op. 7 Kup
-
2 Thèmes variés na flageolet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę, op. 11
-
4 Wariacje na trio smyczkowe, op. 3 Kup
-
10 Wariacji na kwartet smyczkowy, op. 1 Kup
-
9 Wariacji na kwartet smyczkowy, op. 6
-
6 Wariacji na trio smyczkowe, op. 4 Kup
-
Polonaise As-dur na skrzypce i fortepian Pobierz
-
Quartre polonaises melancoliques na skrzypce i fortepian, rękopis Pobierz
-
Air varié na dwoje skrzypiec, altówkę i fortepian lub wiolonczelę, op. 22 Pobierz
-
2 Thèmes variés na flageolet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę, op. 11 Pobierz
Utwory na fortepian
-
Polonaise brillante Pobierz
-
3 Polonaises brillantes, op. 20
-
2 Polonaises mélancoliques, nr 1. f-moll, nr 2. e-moll
-
Polonez A-dur
-
Polonez D-dur
-
Polonez nr 1
-
6 Polonezów
-
3 Polonezy [I] Wydanie: Płachecki, Warszawa ca 1815 Pobierz
Opis:Uwagi: 1. a-moll, 2. B-dur, 3. c-moll
-
3 Polonezy [II]
-
2 Polonezy
-
2 Polonezy i 2 mazurki
-
Quatre polonaises
-
3 Rondeaux à la polonaise Wypożycz
-
Rondo à la mazur
-
Rondo nr 3
-
4 Walce
-
Rondeau à la Polonoise Pobierz
-
Rondeau à la Polonoise Pobierz
-
2 Polonaises mélancoliques Wypożycz
Opis:Nr 1. f-moll, nr 2. e-moll
-
Rondo nr 3 Pobierz
-
Quatre polonaises Pobierz
-
Deux polonaises et deux mazures Wypożycz
-
Trois Polonoises, op. 18 Pobierz
-
6 polonezów i 4 walce Pobierz