Portret Romana Maciejewskiego, ok 1940 / źródło: Biblioteka Narodowa (Polona)

Roman Maciejewski

(28.02.1910 – 30.04.1998) kompozytor, pianista i dyrygent, urodzony w Berline, zmarły w Göteborgu. Początkowo gry na fortepianie i skrzypcach uczyła go matka, uzdolniona skrzypaczka i pianistka. W latach 1916-19 kontynuował naukę gry na fortepianie w Konserwatorium im. Juliusa Sterna w Berlinie. W 1919 powrócił wraz z rodzicami do Polski i zamieszkał w Lesznie. W latach 1924-31 uczęszczał do Konserwatorium w Poznaniu, gdzie studiował grę na fortepianie w klasie Bohdana Zaleskiego, teorię u Władysława Raczkowskiego, harmonię i kontrapunkt u Kazimierza Sikorskiego oraz solfeż u Stanisława Wiechowicza. Od 1930 pełnił funkcję kierownika artystycznego Chóru im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. W 1931 przeniósł się do Konserwatorium Warszawskiego, aby kontynuować naukę w klasie kompozycji Kazimierza Sikorskiego. Wkrótce został jednak relegowany z uczelni za współorganizowanie strajku studentów żadających przywrócenia Karola Szymanowskiego na stanowsko rektora Konserwatorium.
W tym samym okresie rozpoczął działalność koncertową jako pianista. W 1932 wystąpił z recitalem m.in. w Instytucie Propagandy Sztuki, odnosząc wielki sukces. Występ zaoowocował także licznymi znajomościami, m.in. z ministrem spraw zagranicznych Józefem Beckiem, dzięki poparciu którego odbył tournée koncertowego po Bałkanach oraz stypendium na studia muzyczne w Paryżu. W 1933 wystąpił w Sofii i Belgradzie. Rok później wyjechał na stypendium do Paryża, gdzie studiował pod kierunkiem Nadii Boulanger. Poznał wtedy m.in. Igora Strawińskiego, Alfreda Casellę, Dariusa Milhauda, Artura Honeggera, Francisa Poulenca, a także zaprzyjaźnił się z Arturem Rubinsteinem. Od 1935 należał do Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków w Paryżu, w którym działał czynnie jako sekretarz Zarządu (1935) i wiceprezes (1936).

W 1938 wyjechał na tournée koncertowe do Anglii. Tam spotkał niemieckiego choreografa Kurta Joosa, który zamówił u niego muzykę baletową dla swojego zespołu. Podczas pobytu w siedzibie grupy tanecznej (Darlington Hall) poznał swoją przyszłą żonę, szwedzką tancerkę – ElviGallen. Po ślubie wyjechał z nią w 1939 do Szwecji, gdzie spędził lata wojny. Czynnie udzielał się tam w środowisku Polonii (zorganizował m.in. Związek Polaków w Szwecji), koncertował. Zawarł znajomość z Ingmarem Bergmanem, dla którego spektakli teatralnych komponował muzykę (m.in. do Macbetha Williama Shakespeare’a, Caliguli Alberta Camusa, Divinas palabras Ramóna Maríi del Valle-Inclána). W Szwecji zaczął również tworzyć swoje monumentalne dzieło – Missa pro defunctis (Requiem) na solistów, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1944-59), które w 1959 otrzymało Nagrodę Fundacji im. Ignacego Jana Paderewskiego. W latach 1951-77 przebywał w Stanach Zjednoczonych na zaproszenie Artura Rubinsteina. Pracował tam jako organista w kościołach katolickich w Los Angeles oraz stworzył 70-cioosobowy Roman Choir, z którym koncertował w całej Kalifornii. Od 1977 do śmierci mieszkał ponownie w Göteborgu w Szwecji. Został pochowany na cmentarzu w Lesznie.
Od 1997 w Lesznie działa Leszczyńskie Towarzystwo Muzyczne im. Romana Maciejewskiego, propagujące jego twórczość.

Źródło: www.polmic.pl.

Utwory Kameralne

  • Allegro concertante na dwa fortepiany, 1944 Kup

    Opis:

    Uwagi: pierwsza wersja tej kompozycji na fortepian i orkiestrę symfoniczną

  • Kołysanka na dwa fortepiany, 1976 Kup

  • Kołysanka na trio smyczkowe, flet, dwie gitary i czelestę, 1952, rękopis Lokalizacja: Biblioteka Narodowa w Warszawie Wypożycz

  • Kwintet na instrumenty dęte, 1971 Kup

  • Matinata na skrzypce, altówkę i wiolonczelę, 1948 Wypożycz

    Opis:

    Uwagi: Wieczorem, Cienie nocy, Pieśń o wschodzie słońca, Dzienna bieganina

  • Mazurek na dwa fortepiany, 1951 Kup

  • Negro spirituals na dwa fortepiany, 1946 Kup

    Opis:

    Uwagi: Deep River, I Want to be Ready, Listen to the Lambs, Sometimes I Feel like a Motherless Child

  • Nokturn na flet, gitarę i czelestę, 1951

  • Notturno na skrzypce i fortepian, 1950 Wypożycz

  • Oberek scena baletowa na dwa fortepiany, 1943 Kup

  • Pianoduo Concertante na dwa fortepiany, 1935-36 Kup

  • Siedem tańców szwedzkich na dwa fortepiany, 1940 Kup

  • Sonata na skrzypce i fortepian, 1938 Kup

  • Suita hiszpańska na dwie gitary, 1948

  • Tarantella na dwa fortepiany, 1938 Kup

  • 7 Transkrypcji „Kaprysów" Paganiniego na skrzypce i fortepian

  • 23 Transkrypcje na dwa fortepiany, 1940-46, w rękopisach Wypożycz

    Opis:

    Uwagi: Nr 1, I. Albéniz Navarra, nr 2 I. Albéniz Tango, nr 3 J.S. Bach Fantazja i fuga g-moll, nr 4 J. S. Bach Passacaglia, nr. 5 L. N. Clerambault Suita, nr 6 P. Czajkowski Humoreska, nr 7 P. Czajkowski Chant sans paroles, nr 8, C. Franck Grande Fantaisie, nr 9, E. Granados Andaluza, nr 10 G. F. Haendel Concerto F-dur, nr 11 F. Kreisler Liebesfreud, nr 12, F. Kreisler Liebesleid, nr 13 F. Kreisler Schön Rosmarin, nr 14, F. Liszt Liebestraum, nr 15 W.A. Mozart Wariacje Unser dummer Pőbel meint, nr 16 I. J. Paderewski Elegia, nr 17 I.J. Paderewski Mélodie, nr 18 I. J. Paderewski Menuet, nr 19 I. J. Paderewski Nokturn, nr 20 I. J. Paderewski Sarabanda, nr 21 M. Ravel Pawana na śmierć infantki, nr 22 E. Taube Potpourri, nr 23 A. Vivaldi /J.S. Bach Koncert a-moll

  • 23 Transkrypcje na dwa fortepiany, 1940-46, w rękopisach Wypożycz

    Opis:

    Uwagi: Nr 1, I. Albéniz Navarra, nr 2 I. Albéniz Tango, nr 3 J.S. Bach Fantazja i fuga g-moll, nr 4 J. S. Bach Passacaglia, nr. 5 L. N. Clerambault Suita, nr 6 P. Czajkowski Humoreska, nr 7 P. Czajkowski Chant sans paroles, nr 8, C. Franck Grande Fantaisie, nr 9, E. Granados Andaluza, nr 10 G. F. Haendel Concerto F-dur, nr 11 F. Kreisler Liebesfreud, nr 12, F. Kreisler Liebesleid, nr 13 F. Kreisler Schön Rosmarin, nr 14, F. Liszt Liebestraum, nr 15 W.A. Mozart Wariacje Unser dummer Pőbel meint, nr 16 I. J. Paderewski Elegia, nr 17 I.J. Paderewski Mélodie, nr 18 I. J. Paderewski Menuet, nr 19 I. J. Paderewski Nokturn, nr 20 I. J. Paderewski Sarabanda, nr 21 M. Ravel Pawana na śmierć infantki, nr 22 E. Taube Potpourri, nr 23 A. Vivaldi /J.S. Bach Koncert a-moll

  • 23 Transkrypcje na dwa fortepiany, 1940-46, w rękopisach Wypożycz

    Opis:

    Uwagi: Nr 1, I. Albéniz Navarra, nr 2 I. Albéniz Tango, nr 3 J.S. Bach Fantazja i fuga g-moll, nr 4 J. S. Bach Passacaglia, nr. 5 L. N. Clerambault Suita, nr 6 P. Czajkowski Humoreska, nr 7 P. Czajkowski Chant sans paroles, nr 8, C. Franck Grande Fantaisie, nr 9, E. Granados Andaluza, nr 10 G. F. Haendel Concerto F-dur, nr 11 F. Kreisler Liebesfreud, nr 12, F. Kreisler Liebesleid, nr 13 F. Kreisler Schön Rosmarin, nr 14, F. Liszt Liebestraum, nr 15 W.A. Mozart Wariacje Unser dummer Pőbel meint, nr 16 I. J. Paderewski Elegia, nr 17 I.J. Paderewski Mélodie, nr 18 I. J. Paderewski Menuet, nr 19 I. J. Paderewski Nokturn, nr 20 I. J. Paderewski Sarabanda, nr 21 M. Ravel Pawana na śmierć infantki, nr 22 E. Taube Potpourri, nr 23 A. Vivaldi /J.S. Bach Koncert a-moll

Utwory na fortepian

  • Bajka balet dla dzieci, 1932, w rękopisie

  • Cztery miniatury, 1940 Kup

    Opis:

    Uwagi: Echo, Marzenie, Preludium, Spętany

  • Etiudy, 1932

  • Fandango, 1953 Kup

  • Kołysanka, ok. 1929 Kup

  • Krzesany, 1931 Kup

  • Mazur, 1951, w rękopisie

  • Mazurki, 1928-90 Kup

    Opis:

    Uwagi: tom I nr 1-21 bis, tom II nr 22-39

  • Mazurki, 1928-90 Kup

    Opis:

    Uwagi: tom I nr 1-21 bis, tom II nr 22-39

  • Preludia, 1930-33

  • Sonata nr 1, 1926

  • Sonata nr 2, 1932

  • Tryptyk, 1933 Kup

  • Wariacje, 1928

  • Zbójnicki, 1931